Vi tar inte betalt

Då är jag hemma igen. Kom egentligen hem redan igår kväll men då orkade jag inte uppdatera något här då pga av extrem hunger och trötthet. Har varit i Stockholm på M3-kurs (affärssystem) och matat skallen trött med mer eller mindre nyttig information. Det var en kille från Tjeckien med på kursen, han pratade precis som Borat vilket gjorde att jag hade lite svårt att hålla mig för skratt ibland. Inte lätt att vara mig alltid.

Jag kom i otal med en busschaffis i nollåttaland också. Efter jag hade checkat in på hotellet så skulle jag bege mig in till stan och i närheten fanns en busshållplats som kunde ta en till t-banan. Hotellet låg ute i mörkaste Täby så det var buss som gällde först. Jag hoppade på första bästa buss kunde ta mig till Danderyds sjukhus (närmaste t-banestationen) och hivade fram plånkan för att betala. Jag brukar vanligtvis bara ha mina kort i pungen men hade förberett med lite cash för en gångs skull (duktiga lilla jag). Då frågarde busschaffisen mig om jag hade tänkt att betala för resan. Ja sa jag och såg ut som ett frågetecken och frågade vad det kostar att åka med. Då sa bussnissen att de inte tar betalt på bussarna och att man måste införskaffa sig biljett någon annanstans. Då frågade jag hur fan jag skulle kunna veta detta och hur jag ska kunna köpa en biljett nu när jag tog taxi till hotellet. Det visste inte herr busskörare och sa att han inte får släppa på mig utan biljett varpå jag frågade om han tänkte hindra mig. Det tänkte han inte göra utan jag kunde sätta mig, men jag skulle veta att såhär får man inte göra. Jisses, inte lätt att turista i denna stad längre... och där har man bott.

Nåväl, jag kom fram till Danderyds sjukhus iaf och skuttade ned till t-banan och sprang fram till tjommen bakom luckan som kollade folks biljetter där och bad om en biljettremsa. Då sade han, som visade sig vara en riktig söderkis med den dialekten, att de minsann inte säljer varken remsor eller biljetter längre utan den måste jag gå och köpa i kiosken på vägen in. Här fick jag matsmältningsbesvär och trodde jag skulle krevera, tur jag var nära ett sjukhus! Hur jävla svårt ska det behöva vara att åka med kommunala medel egentligen?! När jag vände på klacken för att gå till kiosken hojtade söderkisen till på mig och undrade om jag inte ville göra som alla moderna människor och köpa sms-biljett. Teknik gillar jag ju så jag frågade hur man gjorde detta och varför det inte finns enorma skyltar som visar denna info. Då pekade han på en liten inplastad lapp med kaffefläckar på som låg halvsynligt bakom den immiga luckan. Den följande diskussionen behöver vi inte gå in på här men jag är nu modern och kan köpa sms-biljetter som gäller både i t-banan och på bussarna. Inte illa va?

Uj, vilket inlägg detta håller på att bli då. Bäst jag slutar här för denna gång och fixar mig lite kaffe för att avnjuta på altanen medan solen går ned. Men guu vad smörigt det där lät då... vad håller jag på med? Måste vara nåt virus jag fått i mig uppe i fjollträsk. Puss på er!

I am the idiot who will not be himself

Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

haha lille nutte..smsbiljettinstruktioner finns ju i varenda busskur =)

hallå elle!

2009-05-14 @ 21:19:59
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

du såg väl inte för du visste inte vad du skulle kolla efter.

2009-05-14 @ 21:51:32
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

usch då stackare där..men nu är du hemma och kan ha kul istället =)

2009-05-14 @ 22:37:16
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Bim HD

Hm, tror mig vägra åka dit... okej, älskar just södersnack o saknar käre ingifte farbrodern som icke lämnade tullarna... kussen som iom födsel o ohejdad vana också är söderkis börjar dock blanda sin med amerikanska efter alla år i staterna, californien... men kanske botas när han väl flyttar hem? ehhh... nå, jag borde dit innan dess, hrm...

Må så grankott... o välkommen hem till bloggen, njut i solen med kaffet!!! o katterna ;)

2009-05-15 @ 19:10:42
URL: http://sjoebacka.se/wordpress/
Postat av: Bim HD

På altanen... becksvart...



http://www.youtube.com/watch?v=VyEqHEHt68U



terroristen? :P

Må så grankott...

2009-05-15 @ 20:17:42
URL: http://sjoebacka.se/wordpress/
Postat av: Ellis

Haha, jag hade blivit tokig och ställt mig och skrikit på första bästa torg tills jag lugnat ner mig lite.. tur att du är lite mer sansad än jag! :-)

2009-05-16 @ 23:44:41
URL: http://ellisbellis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0